100 złotych za poduszkowiec i nawet 200 złotych za statek. Tak wyglądają stawki opłat, jakie będzie musiał ponieść właściciel obiektu pływającego, którego własność będzie musiała być usunięta z wód powiatu rawskiego. W kontekście centralnej Polski, gdzie trudno nawet o duże jeziora, takie zapisy brzmią co najmniej absurdalnie. Na ostatniej sesji odpowiednią uchwałę w tym zakresie podjęła jednak Rada Powiatu rawskiego.
Wszystko związane jest z Ustawą o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, która w życie weszła 1 stycznia 2012 roku. Prawny akt nakłada na powiatowe samorządy obowiązek ustalenia stawek dotyczących usuwania i przechowywania statków lub innych obiektów pływających, które bez nadzoru pozostawałyby na lokalnych wodach. Obowiązek trzeba zrealizować, nie zależnie ile potencjalnych, wodnych zbiorników znajduje się w danym, administracyjnym obszarze.
Tworzymy martwe prawo, które nas nie dotyczy – ironizował na sesji radny Bogdan Batorek, dopytując starostę Józefa Matysiaka, czy już wybrał port, w którym zacumuje takowe obiekty. Starosta ripostował podkreślając, iż nie od niego zależy realizowanie nadanych przez Sejm obowiązków. Jeżeli pojawią się inne równie absurdalne obowiązki, będzie trzeba je realizować.
Jeśli chodzi o szczegóły, wspomniana ustawa zakłada, że w sytuacjach kiedy nie ma innej możliwości, a kierujący jest np. pod wpływem alkoholu, Policja będzie mogła podjąć decyzję o usunięciu obiektu pływającego. Jednostka ma wtedy trafić do strzeżonego portu lub przystani, gdzie pozostanie do momentu uiszczenia opłaty za jej usunięcie oraz przechowanie. W przypadku braku możliwości umieszczenia obiektu pływającego w porcie, ma być zabezpieczony na strzeżonym parkingu – podaje Leszek Przybył, z Wydziału Infrastruktury, Zarządu Dróg Powiatowych.
Jeżeli, ktoś miałby więc pomysł porzucania np. statku w powiecie rawskim musi liczyć się z następującymi opłatami:
Za usunięcie roweru wodnego lub skutera – 50 zł; za każdą dobę przechowywania – 15 zł;
Za usunięcie poduszkowca – 100 zł; za każdą dobę przechowywania – 30 zł;
Za usunięcie statku o długości kadłuba do 10 m – 120 zł; za każdą dobę przechowywania – 50 zł;
Za usunięcie statku o długości kadłuba do 20 m – 150 zł; za każdą dobę przechowywania – 100 zł;
Za usunięcie statku o długości kadłuba powyżej 20 m – 200 zł; za każdą dobę przechowywania – 150 zł.