
Trauma kontra tradycja
Pogrzeb, niewygodne tematy i humor w jednym filmie? Tak, to możliwe. „Jak zostałam perliczką” to mocne kino, w którym patriarchat zderza się z buntem, a tradycja ukrywa brutalne sekrety. Zapraszamy na ostatni przed wakacjami seans w Kinie Konesera.
KINO KONESERA: JAK ZOSTAŁAM PERLICZKĄ. W poniedziałek, 2 czerwca, godz. 18:30. Bilet – 20 zł (do kupienia w kasie MDK przed seansem).
Studio A24 wyważa kolejne drzwi. Tym razem zaprasza nas wraz z Rungano Nyoni, autorką głośnego Nie jestem czarownicą, do surrealistycznego świata, gdzie patriarchat zderza się z buntem, a tradycja ukrywa brutalne sekrety. Noc, pustka na drodze i Shula – młoda kobieta, która natrafia na jezdni na ciało swojego wuja. Jego śmierć uruchamia absurdalny, brutalny spektakl, w którym milczenie kobiet jest normą, a mężczyźni stają się nietykalni. Wkrótce okazuje się bowiem, że wuj dokonywał czynów, o których wiedzieli wszyscy, ale przecież o zmarłym można mówić tylko dobrze, a o ofiarach, czyli kobietach, nie mówić nic. Gdzieś czai się bunt, a może jednak śmiech? Nic tylko zostać perliczką… Przenikliwy, mocny obraz, pełen ciętego humoru film. Odważny głos rzucający światło na przemoc seksualną w społecznościach afrykańskich. Film został nagrodzony za reżyserię na ostatnim festiwalu w Cannes.
Rungano Nyoni: Reżyserka i scenarzystka pochodząca z Lusaki (Zambia), a mieszkająca i pracująca w Walii. Studiowała aktorstwo w Londynie (Central St Martins School of the Arts), szybko postanowiła jednak stanąć po drugiej stronie kamery. Nyoni współpracuje ze swoim partnerem Gabrielem Gauchetem, który w 2012 roku na podstawie jej scenariusza nakręcił The Mass of Men, nagrodzony m.in. na Berlinale w roku 2013 (najlepszy film w konkursie międzynarodowym) i na MFF w Locarno Lampartem Przyszłości. Nad swoim debiutem Nie jestem czarownicą pracowała jako rezydentka Cannes Cinéfondation. Jak mówi Rungano Nyoni, bycie cudzoziemką we własnym kraju pozwala jej jako reżyserce zyskać szczególną perspektywę.
Kilka słów o filmie
Historia Shuli – dorosłej kobiety, która podczas podróży natrafia na ciało swojego wujka Fredda. To tragiczne odkrycie zmusza ją do zmierzenia się z traumami z przeszłości, społecznymi oczekiwaniami wobec kobiet oraz do nauczenia się, jak ostrzegać innych przed zagrożeniem – niczym czujna perliczka. Film w sugestywny sposób ukazuje jej cichą walkę o wyrażenie własnego głosu i sprzeciwu wobec przemocy oraz niesprawiedliwości.