Od 2 marca do osób, które ostatnio przebywały w szpitalu mogą zadzwonić ankieterzy na zlecenie NFZ. Zadając kilka pytań sprawdzą, czy pacjenci są zadowoleni z warunków leczenia i pobytu w placówce. Dzięki zebranym informacjom Fundusz dowie się, które obszary działalności szpitali są oceniane najsłabiej i dlaczego wymagają poprawy.
Na początek NFZ bierze pod uwagę pacjentów po zabiegach endoprotezoplastyki i usunięcia zaćmy. Krótki czas oczekiwania na te zabiegi to nie wszystko. Ważne jest także to w jakich warunkach i w jaki sposób, w których odbywa się całe leczenie. Oczywiście wyniki ankiety zostaną upublicznione.
Badanie jest pilotażem, dlatego nie obejmie wszystkich pacjentów, którzy leczą się w szpitalach. Ankieterzy zadadzą pytania tylko tym osoby, które wyrażą na to zgodę.
Rozmowa potrwa zaledwie kilka minut. W tym czasie ankieterzy zadadzą 9 pytań dotyczących konkretnych obszarów:
- Czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?
- Jaka była jakość wyżywienia?
- Czy komunikacja była zrozumiała?
- Czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?
- Czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?
- Czy bezpośrednie otoczenie było czyste?
- Czy w nocy była cisza?
- Czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?
- Jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?
Każdy z obszarów można ocenić w skali od 0 do 10.
Informacje, których nie powinieneś podawać
W czasie rozmowy z ankieterem NIE PODAWAJ żadnych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, czy np. informacji o badaniach, z których korzystałaś/eś). To ważne dla Twojego bezpieczeństwa. Ankieterzy zadadzą tylko dziewięć wymienionych wyżej pytań. Nie potrzebują Twoich danych i nie będą Cię o nie prosić.
Informacje, które mają ankieterzy
Badanie jest anonimowe. Ankieterzy znają tylko:
- Twój numer telefonu
- płeć
- placówkę, w której się leczyłaś/eś
- oraz datę skreślenia z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez placówkę.
Dane te zostaną wykorzystane wyłącznie do przeprowadzenia badania.
WAŻNE!
Ankieterzy nie mają dostępu do Twoich danych osobowych (takich jak imię, nazwisko i PESEL). Nie posiadają też informacji o rodzaju świadczenia, z którego korzystałaś/eś. Dlatego nie mogą o nie pytać.
Twoja odpowiedź to szansa na poprawę jakości i dostępności do świadczeń
Ankietujemy w imieniu i na rzecz pacjentów. Wspólnie z placówkami medycznymi chcemy dbać o Twoje zdrowie. Robimy to m.in. przez monitorowanie jakości i dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej oraz przez efektywne gospodarowanie środkami publicznymi. Dlatego tak ważna jest dla nas Twoja opinia na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych. Nasza ankieta ma na celu poznanie tej opinii i znalezienie obszarów, które wymagają poprawy – mówi Anna Leder, rzecznik prasowy ŁOW NFZ.
Masz wątpliwości? Zgłoś je
Ankieterzy, którzy zadzwonią do Ciebie działają na zlecenie Narodowego Funduszu Zdrowia. W razie jakichkolwiek wątpliwości możesz potwierdzić ich tożsamość kontaktując się z Telefoniczną Informacją Pacjenta, pod bezpłatnym numerem 800 190 590.
Zakończ rozmowę z ankieterem, jeśli poprosi Cię o ocenę świadczenia, które nie miało miejsca. Koniecznie poinformuj o tym NFZ (800 190 59). Taka sytuacja może wynikać z pomyłki w numerze telefonu, którym dysponują ankieterzy.
Źródło: ŁOW NFZ